دانلود کتاب

دانلود کتاب

دانلود کتاب

دانلود کتاب

خلاصه کتاب مکاتب فلسفی و آراء تربیتی


خلاصه کتاب مکاتب فلسفی و آراء تربیتی

دانلود کتاب
قسمتی از متن:
ارزش شناسی طبیعت گرایی
به نظر ناتورالیستها ارزش ها از تعامل انسان با محیط سرچشمه می گیرند. غرایز، سائقها و انگیزه ها باید ابراز شوند نه سرکوب. به عقیده
روسو انسان طبیعی که آداب و رسوم و تکلفات اجتماعی آلوده اش نساخته، نیک است. روسو که در قلب انسان جایی برای شرارت ذاتی
نمی یافت، معتقد بود که شر از جامعه فاسد سرچشمه می گیرد. به عقیده او بچه به هنگام تولد نیک است. چون کودکان ذاتاً نیک
هستند، در صورتی که قرار باشد آموزش و پرورش افرادی خلیق پرورش دهدف باید از انگیزه ها و تمایلات طبیعی کودک پیروی کند.
به عقیده ناتورالیستها، آموزش و پرورشی که به قصد پرورش اخلاق تحقق می یابد، هم جنبه مثبت دارد و هم جنبه منفی. آموزش و
پرورش سلبی راه را بر عناصر تباهی آوری که در پرورش اخلاق طبیعت گرایانه مداخله می کنند، سد می کنند. آموزش و پرورش
مذهبی متعارف (مسیحی) به ویژه اگر با روش از برکردن دستورهای اخلاقی در قالب پرسش و پاسخ لفظی یا موعظه باشد، پرورش
اخلاق واقعی را کارساز نیست. زیرا الفاظ را جایگزین عواطف و عمل می کند. وجه دیگر مثبت آموزش و پرورش برای رشد اخلاق شامل
غرایز بنیادی و ذاتاً ارزشمند انسانی است. لذت یا رنجی که به صورت پیامد عمل عاید شخص می شود، پاداش یا تنبیه اوست.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.