دانلود کتاب

دانلود کتاب

دانلود کتاب

دانلود کتاب

دانلود کتاب مبادی سواد بصری

دانلود کتاب مبادی سواد بصری 

دانلود کتاب مبادی سواد بصری

قسمتی از فایل:

نظام آموزشی نیز به طور کلی در این زمینه تحرک کافی ندارد، و هنوز به طور عمده شیوه گفتار و کلام
برای ارتباط و انتقال اخبار و عقاید در آن غالب است و در نتیجه به دیگر توانایی ها و قابلیت های
موجود در انسان توجه لازم نمی شود. در اینجا منظور حس باصره است و برای پی بردن به اهمیت
این حس در شناخت انسان کافی است به تجربیات یک کودک یا طفل توجه کرد که در تکامل فهم و
شعور او بسیار موثرند و اغلب این تجربیات صرفاً از راه دیدن کسب می شوند. حتی استفاده از وسایل
بصری در آموزش نیز اکثراً از روی هدف و برنامه های روشن انجام نمی گیرد. علی رغم وفور وسایل
آموزشی بصری نظیر تلویزیون، فیلم و پخش اسلاید و غیره اغلب به علت فقدان برنامه و آموزش
صحیح پیرامون ساختن و فهمیدن پیام های بصری، روحیه ای صرفاً مصرف کننده در محصلین تقویت
می شود، همانند روحیه ای که در بین تماشاگران تلویزیون مشاهده می شود.
هنوز ضوابط و معیار هایی که بتوان به کمک آنها تأثیر این گونه وسایل را شناخت و آنها را مورد
ارزیابی قرار داد به حد کافی شناخته نشده است.
از این جهت استفاده از آنها برای مقاصد آموزشی باید بسیار سنجیده باشد. اگر قرار بود کلام در
وسایل ارتباطی با وضعی مشابه، به آنگونه که تصویر در این نوع وسایل به کار می رود استفاده شود،
می بایست مخاطبین آن در چنان رتبه پایینی از سواد می بودند که از تشخیص هرگونه اشتباه املایی و
دستوری و بی نظمی و اغتشاش در نحوه ارائه موضوع ناتوان باشند. به این ترتیب وضع اسفباری پیش
می آمد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.